2014-05-12
Kategoria: Ekonomia

BrandZ 2014: Google, nie Apple, najdroższą marką na Świecie

BrandZ-2014-Europe

Europa na tle Świata

Europę reprezentuje 28 mocarzy biznesu; pierwsza trójka to niemieckie SAP oraz Deutsche Telekom i francuski Louis Vuitton. W tegorocznym rankingu najcenniejszych marek europejskich największe wzrosty notują IKEA i Movistar. Wzrost marek naszego kontynentu (o 19%) to rekord kontynentalny (w ubiegłym roku było to zaledwie 5%).

Szwedzka (ale należąca do holenderskiej Stichting INGKA Foundation) sieć sklepów detalicznych podniosła wartość swojej marki o 61% do poziomu 19,4 mld dolarów na fali silnej sprzedaży w Chinach, Rosji i USA, gdzie kontynuuje ekspansję. IKEA po raz pierwszy awansowała do Top 10 – pierwszej dziesiątki marek z Europy kontynentalnej, a także wspięła się o 24 pozycje w globalnym rankingu Top 100, plasując się na miejscu 50.

Należąca do hiszpańskiego koncernu Telefonica marka Movistar odnotowała wzrost o 56%, osiągając wartość 20,8 mld dolarów i plasując się na 46. miejscu w globalnej setce dzięki inwestycjom w Ameryce Łacińskiej oraz imponującemu wzrostowi dochodów w Hiszpanii.

SAP, gigant z Niemiec w sektorze oprogramowania dla przedsiębiorstw, zachował pozycję nr 1 w Europie kontynentalnej, z wartością marki na poziomie 36,4 mld dolarów, co było równoznaczne ze wzrostem o 6%. Z kolei Deutsche Telekom wyprzedził BMW w walce o drugie miejsce (wartości marek to odpowiednio 28,8 mld dolarów oraz 25,7 mld $). Firma L’Oréal wspięła się o dwie pozycje na miejsce 5., nieznacznie wyżej niż Zara – odpowiednio 23,4 mld $ oraz 23,1 mld dolarów.

Wartość marek Top 10 z Europy kontynentalnej wzrosła o 19%, co jest świadectwem ożywienia na niektórych rynkach europejskich oraz dalszego wzrostu w skali globalnej. Mimo tegorocznych wzrostów, marki europejskie znacznie osłabły w wymiarze globalnym ze względu na kryzys strefy euro.

23 procent marek oraz 14% wartości w rankingu Top 100 pochodzi z Europy kontynentalnej. Jest to jednak znaczny spadek w stosunku do wyników sprzed recesji (rok 2008). Sześć lat temu Europa miała w zestawieniu 28 marek, stanowiących 20% łącznej wartości rankingu (z wyłączeniem marek pochodzących z Wielkiej Brytanii).

BrandZ-Millward-Brown-logo– Widać, że Europa kontynentalna również skorzystała na ożywieniu gospodarczym – szczególnie w przypadku tych spółek, które są najsilniej powiązane z rynkiem amerykańskim, jednak tegoroczne zestawienie pokazuje też, jak bardzo niszczący wpływ na ten region wywarł kryzys strefy euro i sektora bankowego. Marki europejskie mają jeszcze wiele do zrobienia, żeby wrócić do swoich wyników z 2008 roku – mówi Nick Cooper.

Marki z Europy kontynentalnej podążają za wieloma trendami ogólnoświatowymi i są szczególnie silnie reprezentowane w kilku kategoriach. Wśród nich znalazły się dobra luksusowe, gdzie 8 spośród 10 najcenniejszych marek pochodzi z Europy.

Stary kontynent jest także silnie obecny w kategorii „Odzież” (najszybciej rosnącej ze wszystkich kategorii rankingu), z markami takimi jak Zara i H&M, a także „Motoryzacja” (druga z najszybciej rosnących kategorii) za sprawą BMW, Mercedesa i Volkswagena. Trzecia silnie reprezentowana branża to „Telekomunikacja” – tu odnotować należy marki Deutsche Telekom, Movistar i Orange.

Sytuacja ta pozwoliła markom z Europy kontynentalnej wznieść się na fali ogólnoświatowego ożywienia. Region słabo wypada jednak w sektorze technologicznym, w którym tylko 3 na 20 najcenniejszych marek wywodzi się z Europy.

Podsumowanie Rankingu

Rola w życiu konsumentów: Marki odnoszące sukcesy, jak np. Google (marka nr 1), Facebook, Twitter, Tencent czy LinkedIn, to coś więcej niż po prostu narzędzia. Wpisały się one na stałe w nasze życie. Oferują nowe formy komunikacji, które angażują uwagę i wyobraźnię, a jednocześnie pomagają ludziom zorganizować pozostałą część życia. Aby znaczyć dla nas jeszcze więcej, marki takie jak Tencent czy Google przekraczają nawet granice kategorii. Trend ten również wyniósł w górę markę nr 1 w kategorii odzieży – Nike, która jest doskonałym przykładem brandu starającego się o udział w życiu konsumentów. Oferuje m.in. usługę Nike+, znacznie wykraczającą poza funkcjonalną rację bytu tej marki.

Więcej niż zysk: Marki funkcjonujące w biznesie z powodów innych niż tylko osiągnięcie efektownego poziomu zysków mają w dzisiejszym świecie większe szanse na sukces. Przykładowo: marka Pampers promująca problematykę zdrowia matki i dziecka zajmuje miejsce 39. w rankingu i podniosła wartość o 10 proc., do 22,6 mld dol. Z kolei Dove kontynuuje sukces dzięki realizowaniu idei produktów „dla prawdziwych kobiet” i w tym roku osiągnęła wartość 4,8 mld dol.

Odzież to kategoria o najszybszym wzroście: Marki odzieżowe z pierwszej dziesiątki zyskały na wartości 29 proc., rosnąc do niemal 100 mld dol. w tym roku i wyprzedzając kategorię „Motoryzacja” (do góry o 17 proc.) oraz „Handel Detaliczny” (wzrost o 16 proc.). Marki takie jak Uniqlo, Nike czy Adidas odnotowują dwucyfrowe wzrosty wycen.

Spółki z sektora usług technologicznych nadal w górę: Marki z branży technologicznej nie tylko zajmują cztery najwyższe pozycje, lecz wiele z nich odnotowało też największy wzrost w tegorocznym rankingu. Najszybciej rosła chińska marka internetowa Tencent – skok o 97 proc. do 54 mld dol. (miejsce 14.), a za nią uplasował się Facebook ze wzrostem o 68 proc., do 36 mld dol. (miejsce 21.). Wśród nowych marek w Top 100 znalazły się także Twitter (miejsce 71., wartość marki 14 mld dol.) oraz LinkedIn (miejsce 78., wartość 12 mld dol.). Spółki technologiczne stanowią łącznie 29 proc. całkowitej wartości rankingu BrandZ Top 100.

Marki o wysokiej wartości zapewniają szybszy wzrost: Analiza rankingu BrandZ z ostatnich dziewięciu lat z punktu widzenia portfela akcji wskazuje, że jego wyniki są bardzo korzystne w porównaniu z indeksem rynkowym S&P500, obejmującym większą liczbę spółek. Wartość spółek zaliczanych do indeksu S&P500 wzrosła w analizowanym okresie o 44,7 proc., a wartość portfela BrandZ poszybowała w górę o 81,1 proc., dowodząc, że firmy mające silne marki są w stanie zapewnić lepszą wartość akcjonariuszom.

Marki świata zachodniego odnotowały odbicie w 2014 r., zyskując większy udział w rankingu pod względem zarówno liczby marek w pierwszej setce, jak i ich wartości. Świadczy to o odporności renomowanych brandów na kryzys, o osiągnięciach nowych marek oraz o poprawie koniunktury gospodarczej. W efekcie liczba marek pochodzących z szybko rosnących gospodarek świata spadła w rankingu za rok 2014. Najsilniej reprezentowanym krajem są nadal Chiny, mające w rankingu 11 marek. W Top 100 utrzymały się dwie marki rosyjskie: Sberbank oraz MTS, natomiast Afrykę już trzeci rok z rzędu reprezentuje operator komórkowy MTN (z RPA).

BrandZ-Millward-Brown

O rankingu

Ranking BrandZ, uwzględniający 100 najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), jest opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor od ośmiu lat.

Badanie podaje wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie i uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku B2B (business-to-business). Wskaźniki te są następnie łączone tymi uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek (dane z agencji Bloomberg i Datamonitor).

W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne, gdyż rola marki może znacząco różnić się w poszczególnych krajach, nawet w przypadku marek o zasięgu lokalnym.

O firmie Millward Brown

Millward Brown, posiadająca siedzibę w Nowym Jorku, to druga na świecie firma (po Nielsen Company) zajmująca się badaniami marketingowymi. Jest liderem w badaniach nad reklamą, komunikacją marketingową, mediami i wartością marek. Ma 87 biur w 58 państwach i wyspecjalizowane oddziały globalne, takie jak Global Media Practice (globalna komórka zajmująca się skutecznością medialną), Millward Brown Optimor (komórka wspomagająca wysiłki klientów zmierzające do maksymalizowania zysków z inwestycji w marki i działania marketingowe), Millward Brown Precis (komórka wyspecjalizowana w pomiarze wyników działalności public relations), Dynamic Logic (lider w badaniach skuteczności marketingu cyfrowego), oraz BMRB (badania sektora publicznego, mediów i rynku). Millward Brown wchodzi w skład grupy Kantar – odgałęzienia WPP specjalizującego się w konsultingu i dostarczaniu informacji.

W Polsce otworzyła swoje biuro w 1990 roku pod nazwą SMG/KRC, jako agencja badawcza, zajmująca się badaniem opinii publicznej. Od roku 2000 SMG/KRC Poland jest członkiem globalnej sieci Millward Brown International i przyjął nazwę Millward Brown.

Źródła: Marketing-News.pl, Gazeta.pl
Oryginał: Top 100 BrandZ 2014 – lista (3 MB, PDF)  i cały Raport (31 MB, PDF)  

Marki Narodów (Nation Brands) 2013 - Ranking firmy Brand Finance

Jest to wycena rynkowa państw. Gdyby porównać wartość Marek-Firm (z zestawienia BrandZ 2014) z Markami Narodowymi, Google z wartością 159 mld $ uplasowałoby się na pozycji 40., przed Czechami.
Skróty: ZWM - zmiana wartości Marki. * w miliardach USD. ** Rok 2013. *** w miliardach USD. **** UAE - Zjednoczone Emiraty Arabskie. "-" Brak Danych.

Źródło: Brand Finance Nation Brands (Grudzień 2013)

20132012MarkaWartość*Rating**ZWM (%)ZWM***
11USA17.990AA23%3.349
22Chiny6.109AA-26%1.263
33Niemcy4.002AA3%99
45Wlk. Brytania2.354AA8%165
54Japonia2.263AA--11%-289
66Francja1.938AA--1%-25
77Kanada1.863AA16%252
88Brazylia1.478A+7%102
99Indie1.366A+10%119
1012Australia1.257AA32%305
1111Rosja1.257A-19%199
1210Włochy1.043A-6%-61
1315Holandia997AA14%125
1414Szwajcaria965AA+9%81
1516Meksyk807A5%40
1617Korea Płd.775AA-7%53
1718Szwecja752AA13%85
1813Hiszpania725A+-20%-183
1919Turcja688A+41%201
2020Polska497A5%25
2121Austria439AA5%21
2225Arabia Saudyjska420A15%55
2323Belgia420AA-11%40
2426Singapur404AA+39%113
2524Dania369AA-1%3
2630Tajlandia359AA-43%107
2725Tajwan339AA-11%-44
2829Indonezja339A+31%79
2928Norwegia330AA-23%62
3032Malezja304AA48%99
3127Finlandia287AA-4%10
3231RPA270A+22%48
3334Argentyna255A-26%53
3435UAE****249AA-29%56
3538Chile202A+25%40
3640Filipiny193A37%52
3733Hongkong SAR193AA-5%-9
3842Irlandia185AA-35%48
3943Katar184AA-36%49
4037Czechy154A+-7%-12
4148Nowa Zelandia152AA36%40
4249Peru146A36%39
4344Izrael138A-2%3
4446Wietnam133A16%19
4545Ukraina126A-2%2
4639Rumunia121A--23%-36
4741Kolumbia120A--14%-19
4852Kazachstan120A-37%33
4951Nigeria111BBB17%16
5050Kuwejt106A-12%11
5153Portugalia91A+15%12
5257Bangladesz83A-38%23
5356Węgry75A7%5
5447Egipt70BBB-38%-42
55-Portoryko68A+--
5658Pakistan64A-28%14
5754Słowacja57A--25%-18
5863Algieria52BB11%5
5961Luksemburg52AA-7%3
6067Oman49A19%8
6155Grecja48BBB-34%-25
6259Słowenia47A-5%-2
6365Dominikana45A-3%1
6466Bułgaria45A-4%2
6573Sri Lanka45A+46%14
6662Chorwacja40A-14%-7
6760Maroko40A--19%-9
6874Kostaryka38A28%8
6972Ekwador36BBB17%5
7068Litwa35A-15%-6
7179Azerbejdżan34A-34%9
7278Jordania33A30%8
7376Gwatemala33A-20%6
7477Panama32A-23%6
7569Serbia31BBB-23%-9
7671Urugwaj30A--7%-2
7781Liban28A-25%6
7875Łotwa27A--4%-1
7983Bahrajn25A14%3
8085Ghana20BBB4%1
8184Kenia19A-3%-1
8292Paragwaj17BBB31%4
8389Boliwia16A-11%2
8487Salwador15A--14%-2
8586Estonia15A+-15%-3
8693Etiopia14BBB10%1
8782Cypr14A-38%-9
8894Tanzania13BBB14%2
8991Honduras13A-0%0
9088Bośnia i Hercegowina12BBB-21%-3
9197Kambodża12A21%2
9299Gruzja12BBB27%3
9396Islandia11A+5%1
94101Uganda10A-8%1
95105Nepal9BBB13%1
96100Kamerun9BBB-2%0
9798Botswana9A--6%-1
98109Brunei9A41%3
99103Zambia8BBB-3%0
10095Albania8BBB-22%-2
Wartość marki – kontrowersje

Poza Millward Brown jest jeszcze jeden podmiot, firma doradcza Interbrand (tu Raport z 2013 r.), która co roku przygotowuje zestawienie 100 najdroższych marek świata. Oba ośrodki wychodzą z założenia, że rozpoznawalne logo to jedna z najważniejszych składowych kapitału spółek, generująca realne przychody. Wartość marki nie jest jednak precyzyjnie zdefiniowanym pojęciem, a obydwie firmy stosują nieco inne kryteria jej oceny. W efekcie co roku obie listy najwartościowszych marek świata, choć podobne, różnią się w wielu aspektach. Wniosków z tych zestawień nie powinno się traktować zbyt dosłownie, ale raczej jako wskaźniki pewnych rynkowych trendów.

12

O Autorze

 > John Lennon „Imagine”: Imagine there’s no Countries... Imagine no Possession... Nothing to Kill or Die For... And no Religion too... No Need for Greed or Hunger... A Brotherhood of Man... (Niestety, John, dziś żyjemy w innym świecie. Twoje idee, lepsze czy gorsze, zostały wypaczone). Mahatma Gandhi: Na początku cię ignorują. Potem śmieją się z ciebie. Następnie z tobą walczą. W końcu wygrywasz • Siedem grzechów społecznych: polityka bez zasad, bogactwo bez pracy, przyjemność bez sumienia, wiedza bez osobowości, wiara bez poświęcenia, nauka bez człowieczeństwa oraz handel bez moralności • Religie to różne drogi prowadzące do tego samego celu. Jakaż to jest różnica, którą z nich wybierzemy? Jaki cel więc mają te kłótnie między nami? • Słabi nigdy nie potrafią przebaczać. Przebaczenie jest cnotą silnych • Jakże wielkiej daniny grzechu i błędów wymaga od człowieka bogactwo i władza • Nie znam większego grzechu niż uciskanie słabszych w imieniu Boga • Jest wiele powodów, dla których mogę być przygotowany na śmierć, ale nie ma żadnego, dla którego gotów byłbym zabić. Albert Einstein: Nie ma rzeczywistości samej w sobie, są tylko obrazy widziane z różnych perspektyw • Gdy miałem dwadzieścia lat, myślałem tylko o kochaniu. Lecz później kochałem już tylko myśleć • Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat i ludzka głupota. Co do tej pierwszej istnieją jednak pewne wątpliwości • Nauka bez religii jest kaleka, religia bez nauki jest ślepa • Jestem bardzo głęboko religijnym niewierzącym • Gospodarcza anarchia społeczeństwa kapitalistycznego w jego dzisiejszej formie jest, moim zdaniem, prawdziwym źródłem zła • Wszyscy wokół wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia taki, który o tym nie wie, i on właśnie to coś robi • Nie wiem, jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na maczugi.



SKOMENTUJ

Zaloguj się i napisz komentarz.

Ruch Lotniczy nad Ziemią 24H

Artykuły w Kategoriach:

Poznaj Chiny

Pogoda

Warszawa
2017-10-18, 05:41
Mgła
8°C
Odczuwalna: 9°C
Ciśnienie: 1020 mb
Wilgotność: 100%
Wiatr: 0 m/s S
Prognoza: 2017-10-18
dzień
Przelotne zachmurzenie
21°C
noc
Przelotne chmury
11°C
 

Teleskop Hubble'a